Meşher’in Göz Alabildiğine İstanbul: Beş Asırdan Manzaralar sergisinin sona ermesine sayılı günler kaldı. Sergideki çeşitli çalışmalar arasında İstanbula gelebilmiş, kısıtlı kamusal imkânlarda görsel malzeme üretebilmiş ve üretimleri günümüze ulaşmış az sayıdaki Batılı kadından üçünün eserleri de yer alıyor.

İstanbul’un önde gelen disiplinlerarası sergi mekânı Meşher’in, 15. yüzyıldan 20. yüzyılın ilk çeyreğine uzanan bir zaman dilimini kapsayan Göz Alabildiğine İstanbul: Beş Asırdan Manzaralar sergisinin kapılarını kapatmasına sayılı günler kaldı. Ömer Koç Koleksiyonu’nda yer alan geniş açılı İstanbul manzaralarını gösteren tablolardan, nadir kitaplar ve fotoğraflara kadar 100’ün üzerinde eseri bir araya getiren bu özel sergide, üç Batılı kadının İstanbul manzaralarından oluşan resimleri de bulunuyor. Sergi, 29 Eylül 2024’e kadar ziyaret edilebilir.

Kız Kulesi’nden İstanbul şehri ve limanı

Sergide çalışmalarıyla yer bulan az sayıdaki Batılı kadından biri Clara Mayer. Hakkında çok az bilgi bulunan Mayer’in İstanbul’da 1776 ve 1792 yılları arasında görev yapan İngiliz elçisi Robert Ainslie’nin maiyetinde bulunan Luigi Mayer’in eşi olduğu ve bir süre İstanbul’da yaşadığı biliniyor. Bazı suluboyaları “Clara Barthold” imzasını taşıyor. Sergide, Mayer’in Kız Kulesi’nden tarihi yarımadaya bakan 1794 tarihli eseri görülebilir.

Kırım Savaşı sırasında Selimiye Kışlası

Kadınların elinden çıkan eserlerden bir diğeri Alicia Blackwood’a ait. 1818–1913 yılları arasında yaşayan ve Kırım Savaşı sırasında İstanbul’a gelerek Üsküdar’daki hastanede gönüllü olan Blackwood’un, Florence Nightingale kendisinden çocuk ve kadınlarla ilgilenmesini isteyince bir kadın hastanesi kurduğu ve Britanya’dan gönderilen yardımlarla bu kadın ve çocukların koşullarını iyileştirmeye çalıştığı biliniyor. 1857 tarihli, 24 çizimden oluşan kitabındaki resimler arasında Kırım Savaşı sırasında Selimiye Kışlası önünde ağır yükler ve yaralılar taşıyan işçiler görülüyor. Blackwood’un bu ziyaretinden yıllar sonra, 1881’de yayımladığı, bölgede geçirdiği zamanı anlatan başka bir kitabı da sergileniyor.

Pera Ağa Hamamı’ndan iki manzara

Stamboul from No. 2 Agha Hammam. Pera [Pera, Ağa Hamamı 2 Numaradan İstanbul] adlı eser, Evelyn Gorkiewicz de Habdank’ın sergide yer alan suluboya resim albümündeki iki İstanbul manzarasından biri. Gorkiewicz de Habdank’ın 1896’da yapılmış İstanbul’u betimlediği iki suluboya çizimi de Victoria & Albert Museum’da bulunuyor.

Eser künyeleri:

Clara/Chiara Barthold Mayer’den (1790’lar–1810’larda faal) alınma

View of the Port and City of Constantinople, taken from Leanders Tower

[Kız Kulesi’nden İstanbul Şehri ve Limanının Görünümü]

1794

Asit gravür ve akuatint

39 × 64 cm

Alicia Blackwood (1818–1913)

Scutari, The Bosphorus and The Crimea. Twenty Four Sketches, by Lady Alicia Blackwood

[Üsküdar, Boğaz ve Kırım. Lady Alicia Blackwood Tarafından Yapılan Yirmi Dört Çizim]

Ventnor, Wight Adası: John Lavars [Blackwood için], 1857.

Evelyn Gorkiewicz de Habdank (1878–1963)

Suluboya Resim Albümü

Mayıs 1895–Ocak 1896


sitesinden daha fazla şey keşfedin

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Bir yanıt yazın