Metaverse terimi, sosyal etkileşimleri sanal ortama taşımak isteyen Facebook’un kendini Meta olarak yeniden adlandırması ile hayatımıza girdi. Kağıt peçetelere Selpak ya da tüm ATM’lere Bankamatik denmesi gibi, metaverse konsepti de Meta’nın üzerinde çalıştığı uygulama ile neredeyse eş anlamlı hale geldi. Bu teknoloji devi, şirketin bir departmanının tamamını artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) donanımı, yazılımı ve içeriğinin oluşturulması ile görevlendirdi.

Ender Özcan, Adjust Senior Vice President of Global Revenue, metaverse’ün ne olduğunu ve Meta’nın kendi uygulaması için nasıl bir öneme sahip olduğunu anlatıyor.

Metaverse uygulamaları nedir?

Metaverse uygulamaları, 3D dünyalardan oluşan ağlarda sanal etkileşimler sağlayan uygulamalardır. Günlük hayatınızı oturma odanızın rahatlığından vazgeçmeden sürdürebildiğinizi düşünün. İşte metaverse tam olarak bu anlama geliyor. Bunu The Sims’in daha gerçekçi bir versiyonu olarak düşünebilirsiniz, ama bu sefer gerçek insanlarla etkileşime girdiğinizi hayal edin. Metaverse’te çalışabilir, etkinliklere katılabilir, film seyredebilir, alışverişe çıkabilir, egzersiz yapabilir, sanal bir dünyayı keşfedebilir ve aynı zamanda diğer metaverse kullanıcıları ile etkileşimde kalabilirsiniz. Metaverse’ün amacı, kendinizi içinde kaybedebileceğiniz ve gerçek dünyaya çok yakın sanal deneyimleri sunmaktır.

Metaverse’ün temelini oluşturan birkaç unsur vardır:

  • Kişisel avatarlar
  • Sanal gerçeklik cihazları
  • Kripto paralar
  • NFT’ler
  • Kullanıcıların içinde dolaşabildiği sanal ortam

Metaverse için bir uygulama var mı?

Birçok metaverse uygulaması zaten şu anda kullanımda. Bunlardan en popüler olanı VRChat olarak karşımıza çıkıyor. Steam, Quest, Rift ve Viveport platformlarındaki kullanıcılar, VRChat topluluğu tarafından oluşturulan 25.000’den fazla dünyaya erişebiliyor. Başka bir dünya oluşturma ve keşif platformu da Decentraland’dir. Sanal araziler, giysi tasarımları, avatarlar ve avatar adlarının satıldığı gelişmiş bir sanal pazar yerine sahip olan Decentraland, metaverse uygulamalarının monetizasyonunun ne kadar kolay olduğuna dair çok iyi bir örnektir.

The Sandbox, kullanıcıların hem yeni dünyalar oluşturma hem de yeni oyunlar ortaya çıkarmalarını sağlıyor ve onlara Sandbox metaverse’ünü oluşturmak için kullanılan blockchain üzerinde tam kontrol veriyor. Hatta kullanıcılar kendi yarattıkları sanal eşyaları satışa çıkarabiliyorlar. Potansiyel monetizasyon akışlarına dair çok iyi bir örnek olan The Sandbox’ın kurduğu partnerliklerden bazılarına bir göz atmanızı istiyoruz: Adidas, Warner Music Group, deadmau5, Richie Hawtin, Snoop Dogg, Pororo, Shaun the Sheep, The Walking Dead, Atari, PwC Hong Kong, Care Bears ve The Smurfs.

Metaverse mobil ortamda var mı?

Yukarıda da değindiğimiz gibi metaverse, tüm ihtişamını hala sadece VR başlıklarında hissettirebiliyor. Bunun başlıca nedeni, ayrıntılı grafiklerin ve kullanıcılarla gerçek zamanlı etkileşimin yüksek bir kompütasyon gücü gerektirmesidir. Bunun yanı sıra VR başlıkları, kullanıcıların metaverse’ün onlara sunduğu dünyayı adeta gerçek gibi yaşamasını sağlamak için en yakın deneyimi sunuyor.

Metaverse teriminin kullanımı yaygınlaştıkça, birçok uygulama geliştiricisi ve pazarlamacısı uygulamalarının özelliklerini tanıtırken “meta” veya “metaverse” sözcüklerini kullanıyor. Şubat 2022 itibarıyla 500’den fazla uygulama, uygulamalarının açıklamasına veya başlığına “metaverse” anahtar kelimesini eklemiş durumda.

Oyunlar, tüm uygulama sektörleri arasında açıklamalarında metaverse’e yer veren 100’den fazla uygulama ile bu geçişe öncülük ediyor. Bazı mobil oyunlar, artırılmış gerçeklik alanında sanal oyun deneyimleriyle kendilerine hızla yer buluyor. Örneğin Highrise, oyuncuların kendilerine bir avatar oluşturmalarına ve uygulama aracılığıyla sanal olarak ikinci bir hayat yaşamalarına olanak tanıyor. Buna benzer bir şekilde IMVU, oyuncuların etkinliklere ev sahipliği yapmaktan diğer kullanıcılarla buluşmaya kadar geniş bir yelpazedeki sanal deneyimleri “yaşamalarını” sağlıyor. Daha çok fantastik bir temaya sahip “gelecek toplumunu” konu alan Cyberpop ise kullanıcıların içine girdikleri sanal dünyada diledikleri gibi gezmelerini ve kullanıcılar tarafından oluşturulan içerikler ile sanal bir ekonomiyi deneyimlemelerini amaçlıyor.

Daha yaygın bir örnek vermek gerekirse, zaten varolan oyunlar da metagaming unsurlarını uygulamalarına ekliyor. Bu oyunlar, avatarları, sanal dünyaları ve sanal ekonomileri uygulamalarının oyun akışının merkezine koymaya devam ediyor.

Meta’nın metaverse uygulaması nasıl çalışıyor?

Aralık 2021’de Meta, şirketin ilk metaverse uygulaması olan Horizon Worlds’u yayınladı. Bu platform, Şubat 2022’ye kadar 300.000 kullanıcıya ulaştı ve bu kullanıcılar 100.000’den fazla sanal dünya oluşturdu. Horizon Worlds metaverse’ü, şu anda sadece Oculus Quest ve Oculus Quest 2 VR başlıklarını destekliyor. Oyunun oynama seçenekleri arasında oturarak, ayakta ya da odanın bir bölümünün VR için ayrılması bulunuyor.

Horizon Worlds platformundaki kullanıcılar popüler sanatçıların konserlerine katılmanın yanı sıra spor etkinliklerine, komedi gösterilerine ve topluluğun ev sahipliği yaptığı etkinliklere de katılabiliyorlar. Oyunlar ve puzzle’lar, tek başına veya diğer Horizon Worlds kullanıcılarıyla takımlar halinde oynanabiliyor. Kullanıcılar ayrıca içinde girdikleri dünyayı keşfetmenin yanı sıra kendi yaratıcılıklarını da konuşturabiliyorlar.

Horizon World’u kısa bir süre içinde mobil ortamda da göreceğiz. 2022’nin ilk aylarında Mark Zuckerberg, yaptığı bir açıklamada şu bilgilere yer verdi: “Bu yıl, Horizon’ın mobil versiyonunu da sunmayı ve metaverse deneyimlerini VR’ın ötesinde daha fazla ekranda sunmayı planlıyoruz. En derin ve en sürükleyici deneyimler sanal gerçeklik ortamında yer almaya devam ederken, bu sanal dünyalara Facebook veya Instagram uygulamalarından da erişebileceksiniz ve ileride daha fazla uygulama da bu listede yer alacak.”

Metaverse uygulamaları, özellikle oyun sektörü söz konusu olduğunda mobil uygulama geliştiricileri için oldukça çok fırsat barındırıyor. Horizon Worlds’un mobil cihazlardaki lansmanı, kullanıcıların sanal gerçeklikle etkileşime geçmelerini oldukça kolaylaştıracak, bu da yeni sanal dünyaların benimsenmesini hızlandıracak.


sitesinden daha fazla şey keşfedin

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Bir yanıt yazın